Nov 13, 2010

Konsep Model Bunker & Thorpe (1982)

Ok nampak tak tajuk tu?? Klu anda adalah pelajar IPG kampus mana pun dan mengambil opsyen PISMP PJ major atau minor mesti kenal dgn tajuk tu kan?? Jadi di sini akan dikongsikan kepada anda apakah yg di maksudkan dengan TGFU model Bunker and Thorpe 1982 secara ringkas yg mungkin. Selamat membaca dan beramal...


} Hopkins 1975, Pembelajaran kemahiran melalui keseronokan.

} Werner 1996, Peningkatan keseronokan (enjoyment) dan penglibatan dikaitkan dengan peningkatan prestasi

Langkah 1

Permainan

· ( Nama Permainan )

· Fikirkan tentang;

· Kawasan

· Bilangan pemain

· Alatan

KUMPULAN SESARAN

Pelajar/Murid

Langkah 2

} Apresiasi Permainan

Peraturan Permainan

Ubahsuai

Variasi

Langkah 3

} Kesedaran Taktikal

Prinsip pergerakan

Ruang dan masa

Situasi lanjut

Kesan kelemahan lawan

Langkah 4

} Membuat Keputusan

} Apa yang perlu dilakukan?

Nilai situasi

Kenal pasti dan menjangka kemungkinan

} Bagaimana melakukannya?

Pemilihan tindakan yang sesuai mengikut situasi dan keadaan.

Langkah 5

} Pelaksanaan Kemahiran

} Butiran mengajar untuk menghasilkan pergerakan sebenar dalam situasi permainan

Langkah 6

} Prestasi

} Penilaian kebolehan berasaskan kriteria

Kitaran Model Bunker & Thorpe 1982




KATEGORI/JENIS PERMAINAN

} Sasaran (Target)

} Pukulan (Striking)

} Jaring/Dinding (Net/Wall)

} Serangan/Kawasan (Invasion/Territory)

Sasaran (Target)

} Penekanan kepada ketepatan dan kawalan.

} Modifikasi cabaran;

Saiz sasaran

Jarak dan peralatan

Sasaran bergerak

1. Perlahan

2. Laju

} Strategi

Menyerang = merancang bagi mengenakan sasaran dengan mudah.

Bertahan = mempertahan/menghalang objek daripada mengenakan sasaran.

Jenis-jenis sukan permainan
Sasaran.

} Archery

} Golf

} Lawn bowls

} Tenpin bowling

} Bocce

} Croquet

} Billiards and

} snooker

Jaring/Dinding (Net/Wall)

} Melibatkan pergerakan, kawalan dan pukulan ke arah ruang ditetapkan.

} Pemain akan membuat pihak lawan sukar untuk menerima atau mengembalikan objek permainan.

} Strategi

    1. Menyerang = menghantar objek di tempat yang sukar bagi pasukan lawan untuk mengembalikannya.
    2. Pemboleh ubah seperti ruang, kelajuan, jarak dan ketinggian laluan objek.
    3. Bertahan = sentiasa bersedia dan kawal ruang serangan.

Jenis-jenis sukan permainan Jaring/Dinding

} Badminton

} Squash

} Tennis

} Table tennis

} Volleyball

Pukulan/Pemadang (Striking/Fielding)

} Melibatkan larian, pukulan, lontaran, tendangan, dan tangkapan.

} Runners memukul, menendang atau melontar objek dan lari ke tapak ditetapkan.

} Fielders cuba dapatkan objek dan menghentikan larian lawan.

} Strategi

Menyerang = arah gerak objek (Placement) bertujuan menyukarkan fielders .

Bertahan=bertindak balas dan menjangka (anticipate) pergerakan objek, Sentiasa bersedia dan gerak pantas mendapatkan objek.

Jenis-jenis sukan permainan Pukulan

} > Cricket

} > Softball

} > Baseball

Serangan/Kawasan (Invasion/Territory)

} Melibatkan kawalan objek dan menjauhkannya daripada pihak lawan sambil menyerang.

} Boleh melibatkan tendangan, balingan dan sebagainya.

} Strategi

Menyerang = mengawal objek daripada dirampas pihak lawan. Cuba buat serangan untuk mendapatkan gol (Kemenangan). Bergerak sambil membuka ruang serangan

Bertahan = menghalang penyerangan mendapat gol/mata dengan berada di perantaraan penyerang dengan ruang serangan. Gunakan tangan, kaki atau kayu atau badan untuk menyekat serangan. Kawalan gol (Serangan).

Jenis-jenis sukan permainan Serangan/Kawasan

} Hockey

} Soccer

} Australian

} rules football

} Rugby league

} Rugby union

} Touch

} Water polo

} Basketball

Langkah-Langkah Keselamatan Semasa Mengelola dan Mengurus Permainan Kanak-Kanak

} Kenal pasti latar belakang murid-murid.

} Kawasan permainan selamat dari sebarang ancaman bahaya.

} Sentiasa sediakan peti pertolongan cemas.

} Pakaian pemain sesuai

} Peralatan dipastikan kesesuaian dan selamat digunakan.

} Ubahsuai tahap kesukaran permainan berdasarkan umur murid-murid.

} Kawal bilangan pemain.


18 comments:

  1. hye almond..baguslah klu nota ni banyak membantu..heheh klu ada sebarang permintaan nota boleh email yer

    ReplyDelete
  2. thnks.. nota y sgt membantu
    ta pyh translate in malay da.. :)

    ReplyDelete
  3. thx for the notes. realy helps

    ReplyDelete
  4. heheh kami pun gembira bila anda suka dengan nota-nota kami..ready for next sem try stay with us...

    ReplyDelete
  5. minta tolong nyatakan cadangan buku rujukan untuk subj pergerakan asas.tq

    ReplyDelete
  6. trIma kasEH bNYak... :)

    ReplyDelete
  7. Awak, kenapa tak boleh copy artikel ni????

    ReplyDelete
  8. TQ..banyak menolong sy dgn cepat menentukan kategori permainan

    ReplyDelete
  9. nota ok dah, tapi nama permainan kut english aje...patut dimelayukan..lagi baik.

    ReplyDelete
  10. I every time used to read post in news papers but now
    as I am a user of web thus from now I am using
    net for posts, thanks to web.
    http://balllifting.com/index.php?do=/blog/28315/residential-tutor-singapore-supplier-space-what-normally-characteristics-fo/
    http://www.amazonarticles.info/18884/added-benefits-your-tuition-singapore-about-webbased-tutoring/

    my homepage chessington world of adventures

    ReplyDelete
  11. Hey! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm absolutely enjoying your blog
    and look forward to new updates.

    Feel free to visit my web site ... place to buy twitter

    ReplyDelete
  12. It's awesome to visit this web page and reading the views of all friends regarding this post, while I am also keen of getting know-how.

    My website :: twitter followers free

    ReplyDelete
  13. Your means of telling everything in this paragraph is actually good, every one can easily be
    aware of it, Thanks a lot.

    Also visit my web page ... place to buy twitter

    ReplyDelete
  14. Terima kasih tak terhingga di atas perkongsian yang berharga ini...ianya banyak memberikan pengetahuan kpd saya di dlm bidang tersebut..teruskan usaha murni kalian.

    ReplyDelete

Komen anda membina kami